Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

گاوصندوق های قدیمی و مخفیگاه های ایران در گذشته

از قدیم الایام مردم به فکر جایی برای مخفی کردن اشیائی که برای آن ها ارزش داشته بوده اند. چون در آن زمان هنوز امکاناتی مثل گاو صندوق، صندوق امانات بانک ها و خزانه های مختلف نبوده ؛ مردم آن زمان ایده های جالبی برای مخفی کردن وسایل با ارزش خود به کار می بردند به طور نمونه در اکثر شهرهای ایران مخفیگاه های قدیمی را می توانیم ببینیم. در بعضی شهرهای کشور درست در جایی که زندگی می کردند زیر زمین خالی بوده و خمره های بزرگی به نام تپو به تعداد زیادقرارمی دادند تا شانس بیشتری برای نگهداری  اشیاء و غلات خود را داشته باشند.
هر چه می خواستند داخل تپو ها گذاشته و درب تپو ها بسته می شد. و روی آن را می پوشاندند و فقط بعضی از اعضای خانواده می دانستند کجاست.

گاوصندوق های قدیمی و مخفیگاه های ایران در گذشته

جایی را دیدم که بسیار جالب بود  به تعداد زیاد پله می خورد جایی تنگ و تاریک ، بعد از گذشتن از این راهروی هولناک که یک نفر به سختی رد می شد. به فضایی می رسیدی بزرگ که هم نور داشت و هم هوا. این مخفیگاه ها را بازرگانان آن زمان استفاده می کردند. چه برای اشیاء و سرمایه خود و چه برای حفاظت از دختران زیبارویی که داشتند .
همه می دانیم که پیشرفت علم و صنعت باعث راحتی و آرامش شده و دیگر نه نیاز و نه امکان آن هست که هر خانواده برای خود مخفیگاه های زیرزمینی داشته باشند. ولی هر خانواده می توانند گاو صندوق های بزرگ و کوچک داشته باشند یا از درب خزانه برای فضاهای مخفی خود استفاده کنند. همچنین بانک ها و خزانه های بزرگ به کمک انسان ها آمده اند و آرامش کامل را برایمان به ارمغان آورده اند.
آن زمان اگر آتش سوزی یا زلزله و سیلی اتفاق می افتاد شاید تمام سرمایه خود را از دست می دادند. اما حالا می توانیم با داشتن حتی یک گاو صندوق نسوز از خطرات احتمالی در امان باشیم.
داشتن یک گاوصندوق خوب برای همه الزامی است و باید در هر خانه ای یک صندوق خوب و باکیفیت باشد و یا حتی مهندسین ساخت و ساز متعهد باشند و برروی تمام ساختمان هایی که می سازند محلی را برای  یک صندوق در نظر بگیرند.

نویسنده : آقای زرین فر مدیر فروش آرکا

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *