Search
Close this search box.

مقالات مرتبط

دسته بندی ها

مدل‌های مختلف گاوصندوق شیک در بازار

مدل های گاوصندوق شیک در بازار

گاوصندوق وسیله‌ایست برای نگهداری وسایل با ارزش و قیمتی. همه‌ی ما کم و بیش دارایی‌ها و اشیای گران بهایی داریم که برایمان بسیار ارزشمند هستند. در طول زمان مدل های گاوصندوق طراحی و تولید شده است.

به ‌طور معمول این دارایی‌ها با خطر سرقت و یا حوادثی همچون آتش سوزی، سیل و … رو به رو هستند.

از این جهت حفاظت از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. اما مسئله‌ی خیلی مهم نحوه‌ی نگهداری و محافظت از این دارایی‌ها است.

از همان ابتدای زندگی، انسان با روش‌های مختلفی وسایل، نوشته‌ها و آثار خود را در برابر عواملی مانند آتش سوزی، دزدی و … محافظت می‌کرد. بعد از چندین سال صندوق‌های آهنی ساخته شدند که در ابتدا فاقد قفل بودند اما به مرور زمان امنیت آن‌ها بالا رفته و مجهز به قفل و کلید شدند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل های گاوصندوق  با امنیت بالا و مجهز به سیستم قفل پیشرفته تولید می‌شوند که با توجه به انواع مختلف قابلیت استفاده در تمام محیط‌ها را دارند.

گاوصندوق چیست؟

این وسیله به شکل جعبه‌های چهارگوش یک طبقه یا چند طبقه در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارد که برای نگهداری اسناد و مدارک و اشیای گران‌بها در محیط‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی آن شامل جعبه و بدنه، دیواره‌های داخلی، درب و قفل است. امنیتی که این صندوق‌ها برای دارایی‌های ارزشمند ایجاد می‌کنند بسیار بالا است.

کاربرد آن نسبت به وزن، ابعاد و اندازه، نوع قفل و محیطی که قرار است در آن قرار بگیرد متفاوت است. با گذشت زمان، این وسیله تبدیل به یک ابزار کاربردی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است و باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در ادامه به توضیح انواع آن و ویژگی‌هایش می‌پردازیم.

تاریخچه

در سال 1835 میلادی چارلز جاب و زرمی جاب که دو برادر با حرفه‌ی قفل سازی و کلید سازی بودند اولین صندوق دارای قفل را ساختند.

امروزه حفاظت از اسناد و مدارک و وسایل ارزشمند و قیمتی بسیار مهم‌تر از گذشته شده است. یکی از تجهیزاتی که امنیت دارایی‌های ما را تضمین می‌کند گاوصندوق است.

این وسیله برای اولین بار در سال 1886 توسط فردی به نام هنری براون ساخته شد که نام آن را (صندوقچه‌ی امن برای ذخیره‌ی اسناد) گذاشته بود. این صندوق نسبت به نوعی که توسط برادران جاب ساخته شده بود در برابر آتش سوزی و ضربات مقاوم‌تر بود؛ زیرا در مواد اولیه‌ی آن از فلز بیشتر استفاده شده بود.

تاریخچه گاوصندوق

ویژگی‌های یک گاوصندوق خوب

هر وسیله‌ای نسبت به موارد استفاده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که هنگام خرید حتما باید به آن‌ها توجه کرد.

گاوصندوق نیز از این امر مستثنا نیست و با توجه به محل مورد استفاده و اشیایی که درون آن قرار می‌گیرد باید دارای ویژگی‌های به خصوصی باشد. اما برخی موارد در بین همه‌ی مدل های گاوصندوق مشترک و ثابت است. به‌طور کلی مهمترین ویژگی‌هایی که هنگام خرید این وسیله باید به آن‌ها توجه داشت عبارتند از :

  • از نظر وزنی سبک بوده و قابل حمل و جابجایی باشد.
  • ابعاد و اندازه‌ی آن مناسب بوده و امکان نصب روی دیوار یا داخل کمد را داشته باشد.
  • دارای دزدگیر و سیستم هشدار دهنده باشد.
  • بهتر است برای امنیت بیشتر مجهز به قفل و رمزگذاری پیشرفته باشد.
  • بدنه‌ی آن در برابر ضربه، سوراخ کردن، آتش سوزی و انفجار مقاوم باشد.
  • درصورت آتش سوزی حداقل تا نیم ساعت درجه حرارت داخل صندوق را متعادل نگهدارد تا به اشیای گران قیمت و دارایی‌ها آسیبی نرسد.
  • کلید مخفی داشته باشد و حتی با تمام شدن باتری هم بتوان آن را باز کرد و حتما مجهز به سیستم هشدار اتمام باتری باشد.
  • دارای ظاهر زیبا و قیمت مناسب باشد.

انواع مدل های گاوصندوق

این وسیله را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی از جمله ابعاد، جنس، ویژگی‌ها، کاربرد و … دسته بندی کرد که در ادامه هرکدام را توضیح می‌دهیم.

  • از نظر ابعاد

صندوق‌هایی که در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای ابعاد و اندازه‌ی متفاوتی هستند.

به طور مثال ابعاد گاوصندوقی که در بانک‌ها، طلا فروشی یا صرافی‌ها استفاده می‌شود با صندوقی که برای خانه یا هتل کاربرد دارد کاملا متفاوت است.

انواع کوچک معمولا یک یا دو طبقه هستند که برای استفاده در منازل، مغازه ها و هتل ها مناسب‌اند.

ابعاد بزرگتر در بانک‌ها، ادارات، موسسات و فروشگاه ها به کار می‌روند.

یک نمونه‌ی دیگر مدل آسانسوری است که اغلب در موزه‌ها و طلا فروشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که در مواقع لازم ویترینی که مشاهده می‌شود تنها با فشار دادن یک دکمه به طبقه‌ی پایین منتقل می‌شود.

  • از نظر جنس

یکی از مهمترین قسمت‌های گاوصندوق بدنه‌ی

آن است که باید از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

در مغازه‌های قدیمی معمولا از نوع سربی استفاده می‌کردند. این فلز با اینکه در برابر اسیدها و خوردگی مقاوم است اما در برابر آتش سوزی دوام نمی‌آورد. به همین دلیل برای حفاظت از اسناد، مدارک و پول مناسب نیست. همچنین به دلیل سمی بودن ترکیبات این فلز این فلز برای نگهداری مواد خوراکی توصیه نمی‌شود. البته امروزه دیگر استفاده از نوع سربی مرسوم نیست.

نوع دیگر از جنس فولاد است که در آن از آلیاژ فولاد با کربن و آهن استفاده می‌شود و از استحکام خوبی برخوردار است. درصورت استفاده از فولاد ضد زنگ، این وسیله در برابر مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم می‌شود. در نوع فوق امنیتی در قسمت قفل یک لایه‌ی اضافی فولاد منگنز به کار می‌رود تا از آسیب به سیستم مرکزی قفل جلوگیری کند و درب آن بسته بماند.

اما امروزه بهترین گزینه استفاده از بتن است که با ترکیب شن، ماسه، سیمان و میلگرد ساخته می‌شود. چون بتن خاصیت کششی بالایی دارد در برابر ضربه مقاوم است و به راحتی نمی‌شکند. همچنین در برابر آتش سوزی و انفجار مقاومت بالایی دارد و به دور از تمام تهدیدها از محتویات داخلش محافظت می‌کند.

مدل های مختلف گاوصندوق

  • از نظر ویژگی

1-نسوز : یکی از ویژگی‌های مهم است که اصولا باید در تمامی محصولات وجود داشته باشد و هنگام خرید حتما به این مورد توجه کنید. به خصوص اگر می‌خواهید در محیط‌های کارگاهی یا صنعتی از آن استفاده کنید این ویژگی بسیار اهمیت دارد. زیرا در این مکان‌ها احتمال آتش سوزی بالا است. خاصیت نسوز بودن این وسیله با جنس موادی که از آن ساخته شده رابطه‌ی مستقیم دارد.

جنس این مدل های گاوصندوق معمولا فولاد با آلیاژ مخصوص است. اینکه یک گاوصندوق نسوز چه مدت می‌تواند در برابر آتش سوزی از وسایلی که داخل آن قرار دارد محافظت کند به میزان نسوز بودن آن بستگی دارد.

نوع نسوز اصولا باید حداقل یک ساعت در دمای بالای 900 درجه دوام بیاورد. برخی مدل‌ها حتی به مدت 3 ساعت در برابر آتش سوزی مقاوم هستند.

دمای داخلی صندوق یا کلاس آن باید به نحوی باشد که هر چقدر هم که دمای بیرونی بالا برود دمای داخلی در حالت متعادل ثابت مانده و از محتویات درون آن محافظت نماید.

حتما دقت کنید که گاوصندوق خریداری شده دارای گواهی‌ نامه UL باشد. وجود این گواهی یعنی این وسیله در تمامی آزمایشات ضد حریق بودن موفق بوده است.

2-ضد سرقت : این ویژگی جزو ضروریات هر محصولی است. در نوع ضد سرقت یک لایه‌ی درونی وجود دارد که در صورت وجود خطر، آژیر آن فعال شده و در صندوق را به ‌گونه‌ای قفل می‌کند که مالک هم از باز کردن آن عاجز است و باید به نمایندگی مراجعه کند. قفل این صندوق‌ها از نوع کیبوردی است و درصورت اشتباه وارد کردن رمز، درب آن برای مدتی قفل می‌شود. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از سرقت، آن را به زمین رول بولت کنید.

3-ضد آب : جزو ویژگی‌های عمومی است که وجود آن در همه‌ی محصولات الزامی نیست و به موقعیت زندگی فرد بستگی دارد.

خاصیت ضد آب بودن گاوصندوق به این معنی است که وسیله در برابر فشار آب بیشتر منبسط شده و پلمپ آن باعث جلوگیری از نفوذ آب به داخل می‌شود.

البته علاوه بر بدنه، باید قسمت قفل و سیستم رمز هم ضد آب باشد تا اتصال ندهد. با وجود این ویژگی حتی در زیر دریا هم قطره‌ای آب به داخل صندوق نفوذ نمی‌کند.

3-دیجیتال : در این نوع به‌جای کلید، اهرم و رمزهای چرخشی از سیستم رمزنگاری استفاده شده است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا انواع دیجیتالی در برابر هک شدن امن هستند؟ باید بگوییم بله. نسبت به انواعی که به صورت مکانیکی باز و بسته می‌شوند امنیت بالاتری دارند. زیرا سارقان به راحتی می‌توانند رمزهای مکانیکی و قفل‌های قدیمی را بشکنند اما طراحی رمزنگاری نوع دیجیتال بر اساس رمزهای عددی و حتی کدهای ژنتیکی انجام می‌شود. به دلیل استفاده از الگوهای پیچیده‌ی ریاضی وبایومتریک که باعث ایجاد رمزهای عددی و اسکنر اثرانگشت می‌شوند این گاوصندوق‌ها تقریبا غیر قابل هک بوده و ضریب امنیت آن‌ها به شدت بالا است. در صورت ترکیب رمز عددی و اثر انگشت این امنیت چند برابر می‌شود. البته چند نکته‌ی مهم و قابل توجه این است که :

  • برند سیستم رمزنگاری حتما باید معتبر و مورد اعتماد باشد.
  • در این صندوق‌ها به صورت پیش فرض حداقل دو کاربر می‌توانند رمزهای مجزا وارد کنند که این نوع برای ادارات مناسب است. اما اگر به تنهایی از آن استفاده می‌کنید حتما قسمت پیش فرض را در حالت تک کاربره قرار دهید.
  • درصورت فراموش کردن رمزعبور برای دریافت رمز جدید از طریق نمایندگی رسمی و کمپانی مرکزی اقدام نمایید.
  • دکوراتیو : این نوع، دو فاکتور امنیت و زیبایی را به یک اندازه شامل می‌شود. معمولا در طراحی آن‌ها از چرم طبیعی و چوب استفاده می‌کنند. لولاها و اتصالات پنهان هستند و دیده نمی‌شوند. البته این نوع صندوق صرفا جنبه‌ی زیبایی ندارد بلکه علاوه بر آن، امنیت، قابلیت ضد سرقت و نسوز بودن را نیز دارد. فقط در مقایسه با انواع دیگر کمی گران‌تر است. در خرید این نوع باید به دکوراسیون محیط و هم‌خوانی آن با صندوق دقت کنید.

4-پنهان : این نوع معمولا در معرض دید نیستند و داخل دیوار یا زمین جایگذاری می‌شوند. از این رو به آن‌ها دیواری یا زمینی هم گفته می‌شود. این نوع هم تمام ویژگی‌های ضروری را دارا است. البته به دلیل فضای محدود آپارتمان‌ها در این فضا قابل استفاده نیستند.

جنس گاوصندوق

  • بر اساس کاربرد

1-خانگی : همه‌ی ما در منزل مقداری طلا، جواهرات و پول نقد داریم که بهترین راه برای محافظت از آن‌ها استفاده از گاوصندوق خانگی است. اما باید هنگام خرید به ویژگی‌های آن دقت داشته باشید چون که نوع نامناسب آن، دارایی‌های ارزشمندتان را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. در صورتی که فاکتور زیبایی برایتان اولویت داشته باشد از نوع دکوراتیو آن استفاده کنید. این وسیله باید ویژگی‌های زیر را شامل شود :

  • نسوز باشد. همان‌طور که قبل‌تر توضیح دادیم باید در دمای بالای 900 درجه حداقل به مدت یک ساعت دوام بیاورد و دارای استاندارد UL باشد. صندوق‌های خانگی با UL350 معمولا برای نگهداری طلا، جواهرات و نقدینگی مناسب هستند.
  • ضد سرقت باشد و دارای استاندارد امنیت RSC باشد.
  • دارای سیستم رمزنگاری امن و مطمئن باشد که انواع دیجیتالی دارای این امکانات هستند. رمزهای بایومتریک که با اسکن اثر انگشت و حتی چشم قفل را باز می‌کنند نسبت به رمزهای عددی دارای امنیت بیشتری هستند.

2-اداری : این نوع نسبت به انواع خانگی بزرگتر و سنگین‌تر هستند. در این صندوق‌ها اسناد و مدارک اداری قرار داده می‌شوند و باید تعدادی بیش از یک نفر به آن دسترسی داشته باشند. البته نباید همه کارمندان از یک رمز مشترک استفاده کنند. چون در این صورت امنیت اطلاعات موجود در صندوق تامین نمی‌شود.

راه‌ حل این مسئله استفاده از صندوق‌های دیجیتال و داشتن رمز جداگانه برای هر فرد است. این نوع نیز مانند همه‌ی گاوصندوق‌ها باید ضدسرقت و نسوز باشد. اگر در شرایط آب ‌و هوایی شرجی یا مرطوب از آن استفاده می‌کنید حتما به عایق بودن سیستم الکترونیکی دقت کنید تا اتصال نکند. قفل این وسیله در ادارات بسیار حائز اهمیت است. انواع قفل‌های مورد استفاده در سه نوع وجود دارند:

  • مکانیکی که با کلید و اهرم باز می‌شوند.
  • دیجیتال که شامل رمزهای عددی و بایومتریک هستند.
  • قفل ترکیبی که دو نوع بالا را همزمان شامل می‌شود و از امنیت بالاتری برخوردار است.

3-فروشگاهی : این نوع معمولا دو یا چند طبقه هستند که در قسمت بالایی آن یک کشو وجود دارد. افراد دیگری بدون دسترسی به محتویات داخلی می‌توانند از قسمت بالایی، چک یا اسناد مهم را داخل آن بیندازند. درنهایت صاحب صندوق آن را باز کرده و محتای آن را بررسی می‌کند. این مدل های گاوصندوق معمولا در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها کاربرد دارند که به آن نوع تجاری هم گفته می‌شود.

4-مدارک : از این نوع برای نگهداری محتویات کاغذی مثل (اسناد، مدارک و پول نقد) و دیجیتال مانند (فلش، لپتاب و …) مناسب هستند. معمولا ابعاد آن‌ها کوچک‌تر است و به راحتی قابل حمل هستند. البته این مدل های گاوصندوق باید ضدآب و نسوز باشند تا به مدارک و اشیای داخل آن آسیب نرسد.

آرکا

گاوصندوق آرکا مجموعه تولیدی انواع مدل های گاوصندوق ، درب های نسوز و سیستم‌های ضد سرقت که بیش از دو دهه سابقه در زمینه طراحی و تولید گاوصندوق‌های نسوز دارد. محصولات این شرکت در اندازه‌های متفاوت و کاربری‌های گوناگون از گاو صندوق خانگی تا اداری را در بر می‌گیرد. به دست آوردن گواهینامه‌های متعدد برای کیفیت و ماندگاری و ایمنی صندوق نسوز آرکا، اعتبار ویژه‌ای به تولیدات این شرکت ایرانی بخشیده است. شما می توانید تمامی گاو صندوق های آرکا را با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر آرکا و با تخفیف ویژه بصورت اینترنتی خریداری کنید.

پیج اینستاگرام صندوق نسوز آرکا

gavsandogh_arka@

مقالات مرتبط

گاوصندوق خارجی

گاوصندوق کره ای

آیا گاوصندوق کره ای بخریم؟ هر آنچه باید در مورد گاوصندوق کره ای بدانید در این مقاله به درخواست کاربران عزیز آرکا پیرو موضوع گاوصندوق

ادامه مطلب »
خزانه سوالبارد

گاوصندوق طبیعت

گاوصندوقی از جنس طبیعت خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) از سال 2008 به صورت رسمی افتتاح شده اما شاید تاکنون نامش را

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *